Christian Iles

Commissielid over Economie, Zorg, Leefbaarheid, Openbaar Bestuur & Burgerparticipatie

22 jaar

Enkhuizen

Christian Ileš (1999) is sinds 2019 Commissielid voor D66 Enkhuizen. Hij draagt de portefeuilles Economie, Zorg, Leefbaarheid, Openbaar Bestuur & Burgerparticipatie op zich. In het verleden was hij regio-commissaris voor de Jonge Democraten in West-Friesland en Fractiesecretaris voor D66 Enkhuizen. Tevens beheert hij sinds eind 2020 de website & social media accounts van de fractie.

Hij is geboren en getogen in Enkhuizen, en studeert WO Rechtsgeleerdheid aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Die juridische kennis past hij toe om op veel dossiers de procesgang en de rechten van burgers te bewaken. Verder legt hij een focus op de kwaliteit van onderzoeken die de Gemeente uitvoert, en verwacht hij dat de burgers voldoende meegenomen worden in besluiten. Ook houdt hij zich bezig met een zelfstudie in Chinees & Japans, en volgt hij zuster partijen van D66 in het buitenland nauw.

Persoonlijk én politiek hecht Christian veel waarde aan individuele vrijheden, de leefbaarheid van de burger en onze liberale democratie: die hij graag wil waarborgen in onze samenleving en haar bestuur. Hij vindt het belangrijk dat populistische elementen niet de degelijkheid van het bestuur ondermijnen, en is niet bang om met geheel nieuwe ideëen te komen in een herhalend politiek toneel.

Regelmatig schrijft Christian stukken over thema’s die spelen in de Enkhuizer Gemeenteraad. Buiten zijn portefeuilles om houdt Christian zich verder bezig met de ontwikkeling van Gommerswijk West-West, de parkeervisie & het afvalbeleid.

Meer van Christian Iles