zaterdag 3 maart 2018

Voorrang voor leefbaarheid en langzaam verkeer

“De manier waarop we het verkeer en vervoer organiseren, heeft grote invloed op de leefbaarheid van onze stad. Want leefbaarheid heeft alles te maken met ruimte, veiligheid en bereikbaarheid.” Mariska van der Zee wijst op de positie van voetgangers, fietsers en auto’s in de historische binnenstad van Enkhuizen. “Langzaam verkeer hoort hier in de hoofdrol te spelen.”

Woonerf

Het hoeft niet ingewikkeld te zijn om de pittoreske straten van de oude vestingstad leefbaar en begaanbaar te houden, aldus Mariska van der Zee. “Neem als uitgangspunt dat de auto te gast is. Dan zijn genoeg eenvoudige en betaalbare maatregelen denkbaar. Oplossingen die zorgen voor bereikbaarheid, veiligheid en bewegingsvrijheid in ons centrum. Vooral prettig voor ouderen, maar het doet ook recht aan de historie.”

“Zowel de binnenstad als andere plekken waar dat nodig is, kunnen worden bestempeld als ‘woonerf’,” legt Mariska van der Zee uit. “Auto’s mogen niet harder dan 20 km per uur en de bereikbaarheid voor bewoners is gegarandeerd. Vervoermiddelen van toeristen – auto’s en vooral bussen – kunnen buiten de stad worden opgevangen. Het scheelt kosten voor dure parkeerplaatsen in het centrum. En het maakt allerlei ingewikkelde verkeersmaatregelen overbodig; een verkeersregulatieplan en eenrichtingsverkeer zijn niet meer nodig.”