donderdag 22 februari 2018

Werken voor een goed bestaan

“De economie draait weer op volle toeren.  En in Noord-Holland groeit het aantal banen zelfs harder dan het landelijk gemiddelde.” Wat Machteld Buit (58 jaar) betreft, houdt deze ontwikkeling goed nieuws in. “Het brengt nieuwe kansen voor wie werkloos is of problemen heeft door schulden. Leren en werken zijn nog altijd de beste manier om een achterstand in de maatschappij te voorkomen of op te lossen.”

Kracht om op eigen benen te staan

Machteld schetst dat Enkhuizen een inhaalslag te maken heeft. “Het aantal mensen in de bijstand is hier ruim hoger dan landelijk. Ondertussen stijgt het aantal banen in Noord-Holland en daalt de werkeloosheid. Een zorgelijke ontwikkeling. We moeten echt aan de slag om het tij te keren.”

De lokale overheid kan stimuleren dat zo veel mogelijk jongeren een diploma halen,” aldus Machteld “En voor de vroegtijdige uitvallers zou het mooi zijn dat zij werken en leren gaan combineren. Zonder dat zij daarbij last hebben van allerlei regels. Een diploma en werk laten mensen groeien. Het geeft je kracht om op eigen benen te staan.”

“Deze ontwikkelingen zijn ook goed voor de arbeidsmarkt. Er ontstaat in meerdere branches een tekort aan menskracht. Door het werk en de medewerker(s) samen te ontwikkelen bereiken we een win-win resultaat.”