maandag 19 februari 2018

‘Tandje bij’ in Enkhuizen op gebied van duurzaamheid

Biotechnologie-student Kevin Smit (20) weet zeker dat er in zijn woonplaats nog veel te winnen valt als
het gaat om duurzaamheid. “In de gemeentelijke duurzaamheidsindex van 2017 staat Enkhuizen in de
middenmoot. Dat is niet slecht. Maar het gaat om de toekomst van volgende generaties. Als inwoners,
bedrijfsleven én lokale politiek kunnen we daarom best een ‘tandje bij’ zetten.”

Duurzaam Enkhuizen

“Bij ‘duurzaamheid’ denken we vaak aan energie en het milieu. Maar het is een veel breder begrip,” verklaart Kevin. “Duurzaamheid gaat ook over ontwikkeling van de economie en het welzijn van mensen. Niet alleen wijzelf, maar óók volgende generaties moeten aangenaam kunnen leven in onze stad.”

“Huidige ontwikkelingen voor welvaart en welzijn mogen geen negatieve gevolgen opleveren voor later. Samenwerken aan een circulaire economie is daarvoor een oplossing. We zorgen dat producten en grondstoffen die we gebruiken, zoveel mogelijk kunnen worden hergebruikt. Dat we ze niet zomaar afdanken en vernietigen.”

Kevin ziet een belangrijke rol voor de lokale politiek. “De gemeenteraad zou standaard moeten toetsen of en hoe een maatregel of actie bijdraagt aan een duurzame stad. En door een wethouder duurzaamheid te benoemen, kunnen we sneller en beter resultaten bereiken op dit gebied.”