donderdag 15 februari 2018

Het Enkhuizen van morgen is een compacte, duurzame stad

De toekomst van zijn woonplaats Enkhuizen houdt Emile van Marle (38) wel bezig. Dat hij geregeld leeftijdgenoten ziet vertrekken naar elders, mag niet komen doordat in de stad geen geschikte woonruimte is, vindt hij. “De behoeften van inwoners, jong en oud, zijn de basis: voor waar, wat en hoe we in Enkhuizen bouwen en wonen. Daarbij moeten we zorgvuldig omgaan met de ruimte en onze leefomgeving.”

Goed wonen

“De samenstelling van de bevolking in Enkhuizen verandert,” weet Emile. “Net als onze leefsituatie en –wensen. Onze huizen en de inrichting van de ruimte kunnen we daarop aanpassen.” Vooral het groeiende percentage ouderen en eenpersoonshuishoudens heeft impact. “Zij willen dichtbij de diverse voorzieningen wonen. Een compacte stad is een goed antwoord. Dan gebruiken we de beschikbare ruimte slim.”

Verder is meer variatie nodig in het type woningen en gebouwen, betoogt Emile. “In grootte en prijssegment, zowel huur als koop.” Om zich heen hoort en ziet hij dat de vraag naar huurwoningen in de vrije sector groeit. Evenals de behoefte aan betaalbare koopwoningen. “En mensen stellen nieuwe eisen aan de bouw en vooral meer keuzevrijheid. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Nieuwbouwwoningen zouden daarom in principe niet meer op het gasnetwerk moeten worden aangesloten.”