donderdag 8 februari 2018

Toerisme reguleren voor een leefbare stad

Als ‘dijkbewoner’ langs de route van havens naar Zuiderzeemuseum, ziet Jaap Koning dagelijks hoe een groeiend aantal toeristen geniet van Enkhuizen. “De schoonheid en historie van onze stad moeten ook in de toekomst bereikbaar blijven. Voor geïnteresseerde bezoekers, maar zeker ook voor inwoners zelf.” Hij pleit voor meer invloed van inwoners op de omvang en aard van het toerisme in Enkhuizen. “Regeren is vooruitzien. Als we Amsterdamse toestanden willen voorkomen, moeten we de kans pakken om goede maatregelen te nemen om de stad leefbaar te houden.”

Duurzaam toerisme

“Dat Enkhuizen populair is onder Nederlandse en buitenlandse bezoekers, is fijn. Toerisme is belangrijk voor de stad en we plukken er de economische vruchten van. Maar groei van het massa- en flitstoerisme legt steeds meer druk op de stad en inwoners.”

Jaap constateert dat veel historische Europese steden zich door hun groeiende populariteit hebben laten overvallen. Ze worstelen met grote capaciteitsproblemen en negatieve gevolgen daarvan. “Waarom wachten tot het te laat is? We kunnen met elkaar bewuste keuzes maken in wat de stad aankan en welk type toerisme we willen.”